• Å skape handlingsrom for pasientsikkerhet i sykehjem. Sykepleieres erfaringer med å delta i simulering in situ på sykehjem 

      Lindgren, Sari Johanna; Høgbakk, Mona Lahm; Evju, Anne Svelstad; Wiklund Gustin, Lena (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      Some patients in nursing homes require extra attention to enable staff to detect and manage deterioration at an early stage. Nursing skills are vital to make systematic observations and assessments of a patient’s condition. It is challenging for nurses in nursing homes to make professional decisions without being able to consult other nurses. To improve the quality and safety of health care for ...
    • Balancing between challenges and trust: Nursing students’ experiences of participating in a course in wilderness medicine 

      Evju, Anne Svelstad; Høgbakk, Mona Lahm; Lindgren, Sari Johanna; Wiklund Gustin, Lena (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-31)
      Newly graduated nurses are expected to have acquired the knowledge and skills necessary to be safe and accountable practitioners (Maartensson and Lofmark, ¨ 2013). Hence, nursing students should not only develop cognitive knowledge about the what and how of nursing skills, but also about using evidence-based nursing practice. Bergen and Santo (2018, p. 362) defines action competence as ...
    • Behov for ferdighets- og simuleringstrening ved FOSS for utdanningene ved UiT Norges Arktiske universitet 

      Olsen, Kari Birkelund; Holmegård, Marianne; Karlsen, Karina Synnøve; Høgbakk, Mona Lahm (Working paper; Arbeidsnotat, 2017-05)
      UiT Norges arktiske universitet (UiT) har i samarbeid med Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) etablert et ferdighets- og simuleringssenter for å tilby egnede lokaler og egnet utstyr som studenter og ansatte kan benytte for å trene på kliniske ferdigheter og prosedyrer. FOSS Tromsø ble etablert i 2012, med bakgrunn i at to ulike arenaer; Ferdighetssenter for grunnutdanning i medisin, og ...
    • Kompetanse, faglig selvtillit og pasientsikkerhet : erfart kompetansebehov hos intensivsykepleiere ved en intensivavdeling nivå 1 på et lokalsykehus 

      Høgbakk, Mona Lahm; Jakobsen, Rita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-28)
      <i>Bakgrunn</i>: Organisering av spesialisthelsetjenesten har i løpet av 20 år utviklet seg fra mange sykehus med brede funksjoner og kompetanse, til et hierarkisk system der spesialkompetansen er samlet i få sykehus. Omtalte organisering av tjenesten har medført nye utfordringer for intensivsykepleierne. Intensivsykepleiernes fagutøvelse er regulert av lov om faglig forsvarlig behandling og omsorgsfull ...
    • Kompetanse, faglig selvtillit og pasientsikkerhet. Erfart kompetansebehov hos intensivsykepleiere ved en intensivavdeling nivå 1 på et lokalsykehus 

      Høgbakk, Mona Lahm; Jakobsen, Rita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-28)
      <i>Bakgrunn</i>: Organisering av spesialisthelsetjenesten har i løpet av 20 år utviklet seg fra mange sykehus med brede funksjoner og kompetanse, til et hierarkisk system der spesialkompetansen er samlet i få sykehus. Omtalte organisering av tjenesten har medført nye utfordringer for intensivsykepleierne. Intensivsykepleiernes fagutøvelse er regulert av lov om faglig forsvarlig behandling og omsorgsfull ...
    • Simulering som pedagogisk metode i sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet studiested Narvik 

      Høgbakk, Mona Lahm (Research report; Forskningsrapport, 2020)
      Ved sykepleierutdanninga i Narvik er det relativt få studenter per kull noe som gir mulighet for et åpent miljø, og tett oppfølging av den enkelte student. Vi som lærere ønsker å bidra til at studentene får både personlig og faglig vekst gjennom sykepleierstudentenes studie. UiT Narvik bruker ulike pedagogiske metoder slik som; studentaktiv læring, bruk av digitale verktøy og bruk av nye lærings- ...